COMPETÈNCIA
COMUNICATIVA
A la classe de COED hem estat parlant de la
competència comunicativa. I es pot definir com tot allò que un parlant
necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment
significants.
Quan parlem d'eficàcia, ens referim a que darrere de qualsevol acte de parla hi ha un objectiu, llavor si anem directament a aconseguir el nostre objectiu. Tothom quan parla ho fa per aconseguir allò que vol. Direm que és un comunicador eficaç quan ha aconseguit allò que pretenia.
Quan parlem d'eficàcia, ens referim a que darrere de qualsevol acte de parla hi ha un objectiu, llavor si anem directament a aconseguir el nostre objectiu. Tothom quan parla ho fa per aconseguir allò que vol. Direm que és un comunicador eficaç quan ha aconseguit allò que pretenia.
I quan ens referim a contextos culturalment significants volem dir que a la nostra cultura occidental hi ha uns cànons establerts per adreçar-nos a algú (no parlem de la mateixa manera a un professor que a un amic). Ens hem d'adaptar a cada context i cada situació. Això s'aprèn a través de l'experiència.
A continuació explicaré els components de la competència lingüística:
- Competència lingüística-gramatical
Fa referència al domini del codi lingüístic.
(S'ocupa del nivell fonològic, morfològic, sintàctic, lèxic i semàntic).
- Competència sociolingüística
Fa referència a les regles socioculturals d'ús
i està relacionada amb els elements adequats per a cada situació. (Dialectes i
registres). És a dir domina l'ús col·loquial, estàndard, especialitzat...
- Competència discursiva
Fa referència a la combinació de formes
gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en
qualsevol gènere.
- Competència estratègica
Es refereix a
les estratègies de comunicació verbal i no verbal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario