Desprès de la lectura de l’article de J. Tusón vam
extreure la següent informació sobre llengua i llenguatge.
La llengua és un sistema
de senyals i combinacions de senyals peculiarment organitzat.
El llenguatge és la facultat de poder comunicar els propis pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes interpretable per a ell.
Les habilitats lingüístiques es calcifiquen segons el canal oral o escrit.
-CANAL ORAL.
És un canal auditiu. El receptor ha de comprendre el text.
El receptor percep successivament els diversos signes del text.
Hi ha una comunicació espontània.
-CANAL ESCRIT.
És un canal visual. El receptor llegeix el text amb els ulls.
El receptor percep simultàniament.
Hi ha una comunicació elaborada. L’emissor pot corregir i refer el text,sense deixar rastre. El lector pot escollir quan vol llegir.
Alhora de l’aprenentatge de la llengua hem de rebre un tractament independent i adequat a les necessitats de cada alumne.
Components de la competència comunicativa:
-Competència lingüística gramatical.
Domini del codi lingüístic.
S’ocupa de: Nivell fonològic.
Nivell morfològic
Nivell didàctic.
Nivell lèxic i semàntic.
-Competència lingüística sociolingüística.
Són regles socioculturals d’ús per se competent alhora d’entendre el context social.
Exemple: Parlar de tu o vostè, saltar-me el torn de paraula,etc…
-Competència lingüística discursiva.
Formes per aconseguir un text coherent i cohesionat.
Hi ha que tenir en compte la cohesió de forma i significativa.
-Competència lingüística estratègica.
Són estratègies verbal i no verbal per aconseguir l’èxit.
Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències.
Afavorir l’efectivitat de la comunicació.
El llenguatge és la facultat de poder comunicar els propis pensaments o sentiments a un receptor o interlocutor mitjançant un sistema o codi determinat de signes interpretable per a ell.
Les habilitats lingüístiques es calcifiquen segons el canal oral o escrit.
-CANAL ORAL.
És un canal auditiu. El receptor ha de comprendre el text.
El receptor percep successivament els diversos signes del text.
Hi ha una comunicació espontània.
-CANAL ESCRIT.
És un canal visual. El receptor llegeix el text amb els ulls.
El receptor percep simultàniament.
Hi ha una comunicació elaborada. L’emissor pot corregir i refer el text,sense deixar rastre. El lector pot escollir quan vol llegir.
Alhora de l’aprenentatge de la llengua hem de rebre un tractament independent i adequat a les necessitats de cada alumne.
Components de la competència comunicativa:
-Competència lingüística gramatical.
Domini del codi lingüístic.
S’ocupa de: Nivell fonològic.
Nivell morfològic
Nivell didàctic.
Nivell lèxic i semàntic.
-Competència lingüística sociolingüística.
Són regles socioculturals d’ús per se competent alhora d’entendre el context social.
Exemple: Parlar de tu o vostè, saltar-me el torn de paraula,etc…
-Competència lingüística discursiva.
Formes per aconseguir un text coherent i cohesionat.
Hi ha que tenir en compte la cohesió de forma i significativa.
-Competència lingüística estratègica.
Són estratègies verbal i no verbal per aconseguir l’èxit.
Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències.
Afavorir l’efectivitat de la comunicació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario